Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog
Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog

بعد از امارات و بحرین؛ نشست تعیین کننده در ابوظبی برای عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل

نمایندگان سه کشور آمریکا، امارات متحده عربی و سودان از جمله دو مقام‌ آمریکایی و اماراتی موثر در جریان توافق‌نامه‌های عادی‌سازی پیشین، روز دوشنبه در ابوظبی نشست تعیین کننده‌ای درباره توافق‌نامه عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل برگزار می‌کنند.

باراک راوید، روزنامه نگار اسرائیلی طی گزارشی در پایگاه خبری اکسیوس از برگزاری نشست تعیین کننده‌ای در امارات متحده عربی در جهت توافق‌نامه عادی‌سازی روابط میان سودان و اسرائیل خبر داد و نوشت:

«اگر ایالات متحده و امارات متحده عربی درخواست‌های سودان برای کمک اقتصادی را بپذیرند، احتمالا ظرف چند روز اعلامیه‌ای در مورد توافق‌نامه عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل مشابه توافق‌نامه با امارات و بحرین» صادر خواهد شد.

نشست تعیین کننده در ابوظبی برای عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل

بنابر این گزارش انتظار می‌‌رود در این نشست که روز دوشنبه ۳۱ شهریور ماه در ابوظبی برگزار می‌شود میگل کورئا، مدیر ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خلیج فارس و خاورمیانه به نمایندگی از ایالات متحده حضور داشته باشد.

کورئا پیش از این نقش عمده‌ای در تهیه پیش‌نویس توافق‌نامه عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی داشته است.

همچنین شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی نیز نماینده این کشور میزبان نشست برای عادی سازی روابط میان سودان و اسرائیل است.

شیخ طحنون بن زاید آل نهیان نیز پیش از این نماینده امارات متحده عربی در مذاکرات منجر به امضای توافق‌نامه عادی‌سازی با اسرائیل بوده است.

بعد از امارات و بحرین؛ نشست تعیین کننده در ابوظبی برای عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل
بعد از امارات و بحرین؛ نشست تعیین کننده در ابوظبی برای عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل

بنابر این گزارش، از سودان دو نماینده در نشست روز دوشنبه ابوظبی حضور دارند که این دو نماینده عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و ناصرالدین عبدالبری وزیر دادگستری این کشور، خواهند بود.

به گفته منابع سودانی ، دولت سودان در ازای توافق عادی‌سازی با اسرائیل درخواست بیش از ۳ میلیارد دلار کمک بشردوستانه و کمک مستقیم برای مقابله با بحران اقتصادی و عواقب ناشی از سیل ویرانگر را دارد.

مقام‌های سودان همچنین خواهان تعهد آمریکا و امارات متحده عربی برای ارائه کمک اقتصادی به سودان طی سه سال آینده شده‌اند.

اکسیوس با اشاره به اینکه اسرائیل نشست روز دوشنبه در ابوظبی را با دقت دنبال می‌کند

نوشت که از زمان دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با عبدالفتاح برهان، رییس شورای حکومتی سودان، طی زمستان گذشته در اوگاندا، هر دو کشور برای گفت‌وگوهایی به منظور عادی‌سازی روابط ادامه داده‌اند.

علاوه بر کمک‌های اقتصادی، دولت سودان خواهان آن است که دولت دونالد ترامپ، بعد از سقوط عمرالبشیر دیکتاتور سودان، حالا این کشور را از فهرست حامیان تروریسم در وزارت خارجه آمریکا خارج کند.

موضوع عادی‌سازی روابط بین سودان و اسرائیل سه‌شنبه گذشته در نشست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در واشنگتن مطرح شد و اسرائیل دولت ترامپ را ترغیب کرده تا به عنوان بخشی از تلاش برای رسیدن به توافق عادی‌سازی، به درخواست سودان برای کمک اقتصادی پایبند باشد.

علاوه بر این، مقام‌های آمریکایی گفتند که مایک پمپئو با خارج کردن سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم موافق است و در ماه اکتبر سودان را از این فهرست خارج خواهد کرد.

با این حال برای خارج کردن سودان از فهرست دولت‌های حامی تروریسم وزارت خارجه ایالات متحده دو اقدام مقدماتی باید انجام شود.

نخست دولت سودان باید ۳۰۰ میلیون دلار به عنوان غرامت به خانواده‌های آمریکایی‌های کشته شده در حملات تروریستی سال ۱۹۹۸ میلادی علیه سفارتخانه‌های ایالات متحده در آفریقا و همچنین خانواده‌های ملوانان آمریکایی کشته شده در حمله سال دو هزار میلادی علیه ناو یواس‌اس کول در بندر عدن پرداخت کند، انفجاری بر اثر حمله قایق انتحاری که به کشته شدن هفده ملوان منجر شد.

علاوه بر این، سنای ایالات متحده باید یک لایحه دو حزبی را تصویب کند که به سودان در خصوص پرونده‌های قضایی آینده در ایالات متحده مصونیت می‌دهد. مقام‌های آمریکایی معتقدند که توافق‌نامه عادی‌سازی روابط میان سودان و اسرائیل، کنگره را متقاعد خواهد کرد تا از چنین لایحه‌ای حمایت کند.

به نوشته اکسیوس، نشست روز دوشنبه برای عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل، روز دوشنبه همزمان با سفر عبدالفتاح برهان، رییس شورای حکومتی سودان به ابوظبی برگزار می‌شود.

منابع سودانی تاکید کردند که عبدالفتاح برهان تاکید دارد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل، به سودان برای خروج از بحران اقتصادی و انسانی که با آن مواجه است، کمک خواهد کرد، هرچند او نماینده بخش نظامی این کشور است ولی عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان، نیز متقاعد شده که توافق‌نامه عادی‌سازی با اسرائیل در صورت برآورده شدن خواسته‌های

محققان دستگاه اسکن کننده‌ی مغزی همراه ساختند!

دستگاه‌های اسکن کننده‌ی فعالیت مغز مثل ام‌آر‌آی ثابت هستند و برای حمل و نقل آنها باید یک کانتینر داشت و علاوه برای هر آزمایش بین 30 دقیقه تا یک ساعت وقت نیاز است!

این دستگاه کار دستگاه ام‌آرآی را می‌کند ولی چهار کیلو بیشتر وزن ندارد و برای اسکن مغز بیماران و افراد معمولی بصورت آنلاین استفاده می‌شود!

از این دستگاه برای درمان بیماران مبتلا به پارکینسون یا کسانی که طی یک حادثه طبیعی دچار اختلالات مغزی شده اند استفاده می‌کنند.

محققان دستگاه اسکن کننده‌ی مغزی همراه ساختند!
محققان دستگاه اسکن کننده‌ی مغزی همراه ساختند!

زهرا آقاجان از پژوهشگران ایرانی این پروژه می‌گوید خوبی این کار این است که حجم زیادی از داده های مغز را در طول روز خواهید داشت زمانی که استرس های روزانه به شما وارد می‌شود

مغز شما پایش می‌شود با کدگشایی فعالیت مغزی روزمره می‌تواند بانک اطلاعاتی برای شناسایی و درمان دیگر بیماری ها فراهم می‌آورد

تنها محدودیت فعلی دستگاه نیاز داشتن به کاشت یک قطعه روی جمجمه است و محققان تلاش دارند از این دستگاه بدون ایمپلنت داخلی استفاده کنند

بند عبرت یا شکنجه‌گاه مخوف زندان عادل‌آباد شیراز؛ گزارشی از محل نگهداری نوید افکاری

بنا به گزارش منتشر شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری، بند عبرت زندان مخوف عادل‌‌آباد شیراز، مکانی است که زندانیان در آن به طرز وحشیانه‌ای مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

در این گزارش آمده است که بر سر در ورودی این بند نوشته شده است: «اینجا خدا وجود ندارد.»

بند عبرت در زندان عادل‌ آباد شیراز زیر نظر اطلاعات سپاه پاسداران اداره می‌شود و زندانیان به طرز وحشیانه‌ای در آن مورد شکنجه قرار می‌گیرند.

قهرمان کشتی، نوید افکاری در بند عبرت این زندان محبوس بود که در پی شکنجه‌های بسیار جان باخت؛ اما مقامات حکومتی به طرز مشکوکی و بدون طی مراحل اداری و قانونی اعلام کردند که او مطابق قانون قصاص اسلامی اعدام شده است.

این گزارش می‌افزاید که در بند زندانیان سیاسی یا همان «بند عبرت» در زندان عادل آباد شیراز، از بهداشت خبری نیست و بی‌رحم‌ترین زندانبانان را در آنجا به خدمت گرفته‌اند. بند عبرت همان محلی است که دو برادر نوید افکاری به نام‌های حبیب و وحید هم در آن زندانی هستند.

گزارش‌ها حاکی است که در قیام آبان ماه سال ۹۸، ماموران وزارت اطلاعات و سپاه تمامی مجروحان قیام را که در بیمارستان‌ها بستری بودند، از بیمارستان‌ها به این بند منتقل کردند.

همچنین بنا به گزارش‌‌های موثق، بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ را از شهرهای تهران، اصفهان، بهبهان، سنندج، کرج و شهرهای استان گیلان، برای گرفتن اعتراف به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل کرده‌اند.

در ادامه گزارش آمده است که بازجویان این بند برای اعتراف‌گیری اجباری به بسیاری از این بازداشت‌شدگان اتهام‌هایی نظیر«توهین به رهبری» و «ارتباط با ضدانقلاب» وارد کردند تا بدون هیچ محدویتی آنها را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

تعداد زندانیان در بند عبرت بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر است. زندانیان را در سلول‌های کثیف با طول و عرض ۴ در ۵ متر نگهداری می‌کنند.

بند عبرت یا شکنجه‌گاه مخوف زندان عادل‌آباد شیراز

بند عبرت در مجموع ۱۰۰ سلول دارد و همه زندانبانان آن کارشان اذیت و آزار زندانیان است. در این سلول‌ها هر نفر فقط به یک متر جا دسترسی دارد. یک دستشویی چاه مانند هم در هر سلول وجود دارد.

به گفته زندانیان در بند عبرت، زندانبانان با اسامی مستعار شناخته می‌شوند.

آنها یکدیگر را با القاب مختلف نظیر، جلال چپ دست، مجید کافر و حسین …، یکدیگر را صدا می‌زنند. حسین …، فرد پست و پلیدی است و بر روی سر در بند با رنگ قرمز نوشته است: «‌اینجا خدا وجود ندارد.»

براساس این گزارش، بازجویان بی‌رحم برای شناخته نشدن، به منظور ایجاد فضای رعب و وحشت، زندانیان را با چشمان بسته مورد شکنجه قرار می‌دهند.

بند  عبرت یا شکنجه‌گاه مخوف زندان عادل‌آباد شیراز؛ گزارشی از محل نگهداری نوید افکاری
بند عبرت یا شکنجه‌گاه مخوف زندان عادل‌آباد شیراز؛ گزارشی از محل نگهداری نوید افکاری

در این شکنجه‌گاه، بازجویان انگشت‌های دستان بسیاری از فعالین فضای مجازی دستگیر شده را در زیر شکنجه شکسته‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که آنها، زندانی را از سقف آویزان کرده و با کابل بر دست و پا و انگشتان وی می‌زنند تا زمانی که انگشتان زندانی بشکند.

شب‌ها برای بی‌خوابی دادن به زندانیان زیر آنها آب باز می‌کنند و با الفاظ رکیک آنها را مورد فحاشی قرار می‌دهند. صدای زجه و ناله زندانیان شکنجه شده به طور مستمر شنیده می‌شود.

زندانبانان با کابل به صورت مستمر به کف پای زندانیان زده و آنها را بدون هیچگونه رسیدگی رها می‌کنند که در مورد تمامی بازداشت‌شدگان ۹۸ این به شدیدترین وجه اعمال می‌شود و در بسیاری از موارد موجب عفونت پای آنها شده است.

براساس همین گزارش، بازجویان و شکنجه‌گران، سه نفر از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸را زیر شکنجه به قتل رساندند که از اسامی آنها خبری در دست نیست؛ ولی نام کوچک یکی از این سه نفر «میثم» بوده است.

در قسمت دیگری از این گزارش آمده است که یک زندانی به نام چنگیز مرادی‌نژاد ۲۵ ساله و اهل تهران در این بند زندانی است و به رغم این که پای وی مورد اصابت گلوله قرار گرفته است بدون رسیدگی در این بند به حال خود رها شده است.

بند  عبرت یا شکنجه‌گاه مخوف زندان عادل‌آباد شیراز؛ گزارشی از محل نگهداری نوید افکاری
بند عبرت یا شکنجه‌گاه مخوف زندان عادل‌آباد شیراز؛ گزارشی از محل نگهداری نوید افکاری

۱۵ تن از بازداشت‌شدگان را با طناب از سقف آویزان کرده و با کابل زده‌اند و برای وادار کردن آنها به اعتراف‌های اجباری از جمله «وابسته به ضد انقلاب» و یا اینکه «از خارج کشور دستور گرفته‌اند»، ناخن این زندانیان را کشیده‌اند.

در بند عبرت هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر زندانیان را برای بازجویی می‌برند. از جمله فشارهای دیگری که به معترضان آبان ۹۸ می‌آورند شامل مشت و لگد، ضربات کابل بر دست و پاها، جوجه‌کباب، لخت‌کردن زندانی و گذاشتن او زیر آفتاب سوزان برای ساعت‌های متمادی در تابستان و یا آویزان‌کردن زندانی از تانکر در سرمای زمستان است.

کرونا بر شمار کودکان فقیر ۱۵۰ میلیون افزوده است

دو نهاد یونیسف و نجات کودکان در گزارش تازه‌ای گفته‌اند همه‌گیری کرونا موجب شده تا میلیون‌ها خانواده با کودکان خود که تاکنون در فقر زندگی نمی‌کردند فقیر شوند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و صندوق نجات کودکان در گزارش مشترکی که پنج‌شنبه ۲۷ شهریور / ۱۷ سپتامبر منتشر کرده‌اند نوشته‌اند که از زمان آغاز همه‌گیری ویروس جدید کرونا بر شمار کودکان فقیر ۱۵۰ میلیون نفر افزوده شده است.

بدین ترتیب شمار کودکانی که در کشورهای با درآمد کم یا متوسط در فقر زندگی می‌کنند با ۱۵ درصد افزایش به حدود ۱,۲ میلیارد نفر رسیده است.

برای تهیه این گزارش داده‌هایی از جمله درباره آموزش، نظام بهداشتی یا تغذیه در بیش از ۷۰ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف در این‌باره گفت:

«همه‌گیری ویروس کوویدـ۱۹ و تدابیر محدودکننده برای مقابله با گسترش آن میلیون‌ها کودک را بیشتر در فقر فرو برده است. خانواده‌هایی که در آستانه خروج از فقر بودند دوباره به فقر کسانده شده‌اند، در حالی که دیگران باید با محرومیت‌های بی‌سابقه‌ای دست‌وپنجه نرم کنند.»

فور با بیان این‌که انتظار می‌رود با ادامه همه‌گیری ویروس کوویدـ۱۹ بر شمار کودکان فقیر افزوده شود، تأکید کرد:

«نگران‌کننده‌ترین مسئله این است که ما بیشتر به آغاز بحران نزدیکتر هستیم تا پایان آن.»

کرونا بر شمار کودکان فقیر ۱۵۰ میلیون افزوده است
کرونا بر شمار کودکان فقیر ۱۵۰ میلیون افزوده است

یونیسف و صندوق نجات کودکان از دولت‌های جهان خواسته‌اند تا رسیدگی به این مسئله را اولویت اصلی خود قرار دهند.

مدیر اجرایی یونیسف در اواخر ماه مه گذشته هشدار داده بود که توقف خدمات واکسیناسیون در ۶۸ کشور به دلیل شیوع ویروس کوویدـ۱۹ زندگی ۸۰ میلیون کودک زیر یک سال را با خطر مواجه کرده است.

به‌گفته او سه چهارم کودکان جهان یعنی ۱,۸ میلیارد کودک در کشورهایی که در راستای تدابیر پیشگیری از شیوع کرونا سیاست قرنطینه را اجرا کرده‌اند، زندگی می‌کنند.

یونیسف و صندوق نجات کودکان ۸ خرداد / ۲۸ مه در گزارش مشترکی اعلام کرده بودند که اگر اقدام فوری برای مقابله با اثرات وخیم همه‌گیری کوویدـ۱۹ صورت نگیرد، تا پایان ۲۰۲۰ به شمار کودکانی که در خانوارهای فقیر زندگی می‌کنند، ۸۶ میلیون نفر افزوده خواهد شد.

در حال حاضر تعداد موارد ابتلا به کوویدـ۱۹ در جهان از رقم ۳۰ میلیون نفر گذشته است.

همزمان شمار قربانیان این ویروس نیز به ۹۵۰ هزار نفر نزدیک شده است. آمریکا، هند، برزیل و روسیه به‌ترتیب بیشترین شمار مبتلایان را دارند.

کرونا در اروپا / رکورد جدید در فرانسه و «موج دوم» در بریتانیا

کرونا در اروپا / وزارت بهداشت فرانسه در حالی روز جمعه از ثبت رکورد جدیدی از شناسایی موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد که شمار مبتلایان در سطح جهان از ۳۰ میلیون نفر فراتر رفته است

بنا به آمار وزارت بهداشت فرانسه طی ۲۴ ساعت، ۱۳ هزار و ۲۱۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در این کشور شناسایی شدند. این در حالی است که آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در فرانسه نیز طی ۲۴ ساعت به ۱۲۳ نفر رسیده است

مقامات فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرده بودند که به زودی محدودیت های جدیدی را در شهرهای لیون و نیس به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا وضع خواهند کرد.

پیش بینی می شود که این محدودیت ها مشابه تصمیم هایی باشد که هفته گذشته برای شهرهای بوردو و مارسی گرفته شد.

ممنوعیت گردهمایی با مشارکت بیش از ۱۰ نفر، لغو رویدادهای ورزشی و فرهنگی یا وضع محدودیت برای شمار شرکت کنندگان در این رویدادها و کاهش ساعت کار شبانه بارها و کافه‌ها از جمله محدودیت هایی است که در شهرهای بوردو و مارسی به اجرا درآمده است.

نظیر چنین محدودیتی در شهر نیس در جنوب فرانسه هم اعلام شده و مقام‌های شهر لیون نیز قرار است روز شنبه محدودیت‌های کرونایی بیشتری را برای این سومین شهر بزرگ فرانسه اعلام کنند.

کرونا در اروپا؛ رکورد جدید در فرانسه و «موج دوم» در بریتانیا
کرونا در اروپا؛ رکورد جدید در فرانسه و «موج دوم» در بریتانیا

نخست وزیر بریتانیا: موج دوم کرونا در اروپا غیرقابل اجتناب است

در سوی دیگر دریای مانش، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز روز جمعه گفت که موج دوم شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ در این کشور «اجتناب‌ناپذیر» است.

به گفته نخست وزیر بریتانیا ممکن است وضع محدودیت‌های جدید در این کشور برای جلوگیری از شیوع ویروس جدید کرونا ضروری باشد.

وی با این حال تاکید کرد که مایل به اجرای قرنطینه سراسری مجدد در بریتانیا نیست. این سخنان در حالی بیان می شود که بنا به برخی از گزارش‌ها مقامات بریتانیا وضع دومین قرنطینه سراسری را در دست بررسی دارند

شمار مبتلایان روزانه به ویروس کرونا در بریتانیا به شش هزار نفر رسیده است. این در حالی است که تعداد بیمارانی که بر اثر بروز علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این کشور بستری می‌شوند نیز رو به افزایش است.

بریتانیا در جریان موج اول شیوع ویروس کرونا بالاترین آمار مرگ و میر را در میان کشورهای اروپایی داشت. نزدیک به ۴۲ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

محدودیت‌های جدید در اسپانیا

دولت اسپانیا نیز همزمان با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در نظر دارد محدودیت‌های تازه‌ای را طی روزهای آینده در برخی مناطق به اجرا بگذارد.

همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در مادرید، پایتخت این کشور بیش از دیگر مناطق نگرانی مسئولان اسپانیایی را به دنبال داشته است. یک سوم از موارد ابتلا به ویروس کرونا در اسپانیا طی هفته‌های گذشته در مادرید به ثبت رسیده است