Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog
Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog

صنعت برق در ایران: تأمین برق در روزهای آینده دشوار است

 مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق ایران با پیش بینی سردتر شدن هوا طی روزهای آینده اظهار داشت: این موضوع شرایط را برای تامین سوخت نیروگاه‌ها سخت خواهد کرد.


اقای مشهدی روز سه شنبه ، ۳۰ دی ماه در مصاحبه با ایلنا ، مردم  را به تلاش خود برای کاهش مصرف گاز و برق دعوت کرد.



در هفته های اخیر ، مقامات جمهوری اسلامی "افزایش مصرف انرژی توسط مردم" علت کمبود برق و سوختن مازوت  در نیروگاه ها را توصیف کرده اند.


در حالی که در هفته های اخیر مناطقی از تهران شاهد قطعی برق بوده اند ، سخنگوی صنعت برق خاموشی در بخشهای داخلی و تجاری در روزهای اخیر را رد نکرد.

وی گفت: "اگر لازم شد که محدودیتی را اعمال کنیم قطعا از قبل اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و  مشترکان در جریان امر قرار خواهند گرفت"

وکیل محمد مساعد، روزنامه نگار بازداشت شده در ترکیه ، در مورد وضعیت اخیر خود صحبت می کند

 محمودکاچان ، وکیل روزنامه نگار ایرانی محمد موسی  گفت که آقای موسی در ژاندارمری مرزی در منطقه سرای در استان وان ترکیه محبوس است و قرار است روز سه شنبه 19 ژانویه به مرکزبازگردانى یا دیپورت منتقل شود.


آقای کاچان همچنین گفت که فردا پس از ملاقات با وی سعی خواهد کرد که درخواست پناهندگى آقای موسی را ثبت کند.


کمیته حمایت از روزنامه نگاران ساعاتی پیش در بیانیه ای اعلام کرد که پلیس ترکیه روز گذشته آقای میساعد را پس از عبور از مرز ایران در وان بازداشت کرده و وی را تهدید به اخراج به ایران کرده است.



پیش از این ، کمیته حمایت از روزنامه نگاران مستقر در نیویورک ، مساعد را به عنوان یکی از برندگان این سازمان در سال جاری انتخاب کرد.


سازمان مدافع روزنامه‌نگاران در بیانیه ای به خبرنگاران گفت که آقای مساعد وضعیت آنها را به آنها اطلاع داده و گفته است که وی "در بیمارستان برای معالجه" به سر می برد ، اما پلیس ترکیه به او گفت که او را به ایران بازگرداند

وزارت بهداشت ایران نگران کاهش بودجه غربالگری ژنتیک و موافقت با پایان دادن به خدمات پیشگیری از بارداری رایگان است

 یک مقام مسئول از وزارت بهداشت ایران گفت: غربالگری بیماری های ژنتیکی با همکاری پزشکان متخصص و همکاری داوطلبانه والدین برای جلوگیری از تولد کودکان معلول ، سیاست وزارت بهداشت است و همچنان باقی مانده است.


کیانوش جهانپور در مصاحبه با خبرگزاری ایران (ایرنا) ابراز امیدواری کرد که "برخی مخالفت ها" منجر به "کاهش بودجه خدمات آزمایش ژنتیک" در بودجه سال آینده نشود ، وگفت: در این صورت افراد با توانایی مالی کمتر از این خدمات محروم می شوند


هفته گذشته ، کبری خزعلی ، رئیس شورای اجتماعی زنان ، در توئیتی اعلام کرد که با حذف معاینه زنان باردار موافقت کرده است ، توئیتی که واکنش برانگیز شد  و خزعلی بعداً آن را حذف کرد.



پارلمان ایران تصویب را رد کرد ، اما گفت که در کمیته مورد بحث قرار گرفت.

آقای جهانپور: "آمار دقیق در مورد غربالگری ژنتیکی و مواردی که منجر به سقط می شود" ، اما به دلیل این روش ، وزارت بهداشت در سال های اخیر تعداد کودکان متولد شده با بیماری های ژنتیکی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است

جزئیات جدید پرونده عماد شرقی ، زندانی ایرانی-آمریکایی متهم به "جاسوسی"

 شبکه تلویزیونی انگلیس (بی بی سی) گزارش داد که عمادی شرقی مدیرعامل هلدینگ سرآوا که در دی‌ماه  هنگام خارج شدن غیرقانونی از کشور از دستگیری خود خبر داد ، یک شهروند ایرانی آمریکایی است و به جرم "جاسوسی" به 10 سال زندان محکوم شد.


باشگاه خبرنگاران جوان رادیو پیش از این گزارش داده بود که آقای شرقی به جرم جاسوسی و جمع آوری اطلاعات نظامی به 10 سال زندان محکوم شد و با قرار وثیقه آزاد شد.و او پیش از دادگاه تجدید نظر قصد فرار از ایران را داشت



طبق گزارش شبکه ان‌بی‌سی ،اقای شرقی برای اولین بار در اردیبهشت سال۹۷ دستگیر شد و تا دسامبر همان سال در زندان ماند و پس از آن با قرار وثیقه آزاد شد و گذرنامه های ایرانی و آمریکایی وی توقیف شد.


مهمترین تجارت استاد شرقی در ایران با  هلدینگ سرآوا مرتبط بود که صاحب مارک های شناخته شده ای مانند دیجی‌کالا و علی بابا است.

کرونا در ایران؛ هشدار از ورود مسافران به شهرهای جنوبی

علی رغم هشدارهای مقامات وزارت بهداشت ایران در مورد احتمال احیای مجدد کرونا در ماه فوریه ، گزارش های شبکه های اجتماعی حاکی از سفر هزاران گردشگر به شهرهای جنوبی است.


طی دو روز گذشته ، ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی پخش شده است که نشان می دهد تعداد زیادی از مسافران بندر عباس به سمت جزایر اطراف در حال حرکت هستند.



مقامات بومی تاکنون از ارائه آمار ورود خودروها به مناطق آزاد در جنوب ایران امتناع کرده اند ، اما منابع غیر رسمی روز یکشنبه اعلام کردند که شش هزار خودرو فقط به جزیره قشم وارد شده اند.


مقامات وزارت بهداشت در قشم همچنین روز شنبه نسبت به افزایش تعداد مسافران به این جزیره و حضور 30 ​​تا 40 هزار گردشگر در این منطقه هشدار دادند.


طبق گزارش وزارت بهداشت ، شیوع کرونا در ایران تاکنون بیش از 56000  نفر را گرفته است