Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog
Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog

سرتیتر وقایع اجتماعی و کارگری در 24ساعت گذشته

محمد  تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران به دو سال حبس تعزیری محکوم شد 

مهران رئوف یکی دیگر از فعالین کارگری شبانگاه ۲۵ مهرماه پس از یورش ماموران امنیتی به منزل مسکونی‌اش در تهران بازداشت شده است. 

ببیند رشد اقتصادی کدام کشور از کل دنیا سبقت گرفته و دیگر “کرونا” هم ندارد

آمار: تغییر سالانه تولید ناخالص داخلی در برخی کشورهای بزرگ صنعتی. 
رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴/۹ درصد بوده است!
 
چین عمدا ویروس کرونا را پرورش داده و به تمام دنیا صادر کرد تا اولین قدرت اقتصادی جهان شود. چین قبل از گسترش این ویروس در جهان میدانست چگونه آنرا مهار کند و بدینوسیله توانست بعد از صدور آن به جهان آنرا مهار کرده و امروز  اولین قدرت اقتصادی دنیا شود.


آیا کشورهای صنعتی بعد از گذار از کرونا از اشتباهات خود در رابطه با  چین درس گرفته و صنایع خود را از چین بیرون می کشند و یا منتظر  حملات دوم و سوم چین هم می مانند.

از قدیم گفته اند: 
اشتباه بار اول اشتباه است، بار دوم حماقت است، بار سوم...

امنیت و شرایط انفجاری جامعه

دانه های تسبیح امنیت، همچنان در دستان کارگزاران و مهره های رژیم در گردش است. خواب و آرامش را گویی از دست داده اند. هریک به زبانی و با واژه ای ترس و نگرانی رژیم را بیان می‌کند. مدت هاست که رژیم سرش را به سنگ امنیت می‌کوبد، بی آنکه جرأت آن را داشته باشد، که اذعان کند، این ترس ناشی از چیست؟ آیا زلزله ای در راه است، که این همه تکاپو و دست و پازدن های مرگبار را ایجاد کرده است؟ رئیسی سردژخیم قضائیه، با ترس و وحشت بی مانند به این طرف و آن طرف ایران سفر می‌کند و همه جا صحبت از سرکوب و مجازات می‌کند. از یک طرف با توهین به جوانان و سرکوب شخصیت انسانی شان، فضای رعب را در جامعه ترویج می‌دهد، از یک طرف جوانان را متهم به اشرار می‌کند. هر روز یک مهره جنایت پیشه در رسانه های رژیم سرک می‌کشد و عَلَم سرکوب را بردوش نهاده و تهدید به قلع و قمع جوانان می‌نماید.


آتش سوزی بزرگ در بندر بیروت چند هفته بعد از انفجار مرگبار | آلمان و جهان |  DW | 10.09.2020

 
یک روز فرمانده تبهکار ناجا، یک روز فرمانده سپاه خیانت پیشه، رعشه مرگ که سراسر بدنه نظام را فراگرفته، به نمایش می‌گذارند. هیچ یک از این مهره های فاسد و بدنام و رسوای رژیم خامنه‌ای هم حاضر نیست، که درد اصلی رژیم پا بگور را بگوید. از نگاه کارشناسان احتمال مرگ خامنه‌ای، رژیم را ناچار به کوبیدن بر طبل امنیت می‌کند و بعید نیست با توجه به شکلک های مسخره رئیسی، که برای نشستن بر مسند و کرسی خباثت و جنایت ولی فقیه دندان تیز کرده هم از این بابت باشد اگرچه هرگز از گندم سلطنت نخواهد خورد. با توجه به شرایط انفجاری جامعه و بحران و فاجعه کرونا، که مردم ایران را قتل عام می‌کند و دست های خائن سپاه و آخوندهای نظام دخیل در این جنایت است و با توجه به ورشکستگی اقتصادی هر جرقه ای انتظار می‌رود. در همین رابطه اخیرا فرمانده پدافند غیر عامل رژیم، که یک پاسدار شکنجه گر سرکرده آن است، با لاف و گزاف های بیهوده او هم مسولیت این ارگان خائن را امنیت نامید. وی در مصاحبه ای با خبرگزاری سپاه جهل و جنایت مدعی شد، که «پدافند غیرعامل یعنی دفاع بدون اسلحه و در تعبیر ساده دیگر تامین و توسعه امنیت را می توان هدف اصلی پدافند غیرعامل دانست» از همین اظهار ترس می‌توان به وضوح دریافت، که تمام دستگاه های نظامی و غیر نظامی رژیم، درخدمت سرکوب قرار گرفته اند، که بی سابقه می‌باشد. از طرف دیگر ولی فقیه ارتجاع، برای پرده پوشی بر نقش جنایتکارانه خود ازطریق مزدورانش قصد دارد، که از روحانی شیاد، یک هویدا عرضه نماید. همان کاری که شاه خائن در پرتگاه سقوط سلطنت بدان متوسل شد و برای تخفیف تضاد بین مردم و حکومت و ممانعت از فروپاشی به دست مردم، برخی از مهره های خود را برکنار و برخی مانند هویدا نخست وزیرخودش را به زندان انداخت. همین داستان را احتمالا خامنه‌ای قصد دارد، برای تخفیف و کاهش بحران که منجر به خیزش های اجتماعی می‌شود، علیه روحانی به کار گیرد و تبلیغات و تهاجمات اخیر مهره های فاسد و تبهکار رژیم به روحانی، که همدست رژیم در تمام جنایت هامی‌باشد، بر اساس همین سناریو گمانه زنی می‌شود. اما مردم ایران اصل نظام، یعنی ولایت فقیه که منشأ فساد و ظلم و نابرابری و فقر و بیماری هست را نشانه گرفته و رژیم با این مانورهای مسخره از گرداب سرنگونی نجات نخواهد یافت.


تهران: گرانی اجناس وافزایش قیمتها سرسام آورشده

روغن 5/4 یا 5 کیلویی جامد از 40 هزار تومان امروز شد 120 هزار روی آن 40 هزار قیمت خورده ولی 120 میفروشند که یکی از اصلی ترین ضروریات هر خانه ای است .

آب انبه از 26 هزار شده نزدیک 40 هزار

چای که قبلا کیلویی 140 هزار بود الان شد 180 تا200 هزار

تخم مرغ بسته بندی یعنی هربسته 9 تایی  شده 1700 تومان

هر عدد تخم مرغ شده 1300

آرد گران شده و نان هم همین روزهاگران میشود

پنیر از 14هزار که هفته پیش بود الان شده 18 هزار

شیر کیسه ای که 3هزار بود الان شده 10 هزار طی دوهفته اخیر

شیر بطری 6هزار الان شده 10 هزار تومان 



الأسعار تتصاعد.. بعد أسبوع من إخماد فتیل الاحتجاجات العارمة فی إیران |  ایران اینترنشنال


قند از 9 هزار طی دو هفته اخیر شده 11 هزار 

مایع شوینده یک نوعش با مارک کلیر 43 هزار بود که شده حدود 50 هزار

گوجه فرنگی چند روز پیش 4تا5 هزار بود  که دیروز شد 9 هزار 

سیب زمینی که کیلویی 2 تا3 هزار بود الان شده 5 هزار 

هایپ انرژی زا 8هزار تومان بود  الان شده  15هزار آنهم 250 سی سی و کوچک

تن ماهی شیلتون از 16هزار که ده روز پیش بود الان رسیده به 23هزار

کنسرو لوبیا قارچ از 6هزار الان رسیده به 14 هزار یعنی هرده روز تا سه هزار افزایش داشته 

یک مرغ سه کیلویی برای یک خانواده 80 هزار تومان تمام میشود

مرغ را دولت 15 هزار اعلام میکنه ولی توی بازار 26 هزار هست که بگن مردم خودشون مقصر هستن وگرون میفروشن که دروغ میگویند درحالیکه مرغ فروشی قسمت میخورد که من 23 هزار و نیم خودم خریدم میخواهند اینطوری مردم رو مقصر جلوه بدهند.

سیر که ده روز قبل 25 هزار بود دیروز خریدم کیلویی 38 هزار

علت یکسری دزدیها الان همینه که گرسنه نمانند اگر دزدی نکنند گرسنه میمانند.

‌ایران: این تحریم ها نیستند که باعث کمبود دارو می شوند ، بلکه باعث آن فساد است

در حالی که مقامات جمھوری اسلامی در غرب دوست دارند از طریق تحریم ها ترامپ را گناه کار و مقصر نشان بدهند، اما شرایط واقعی در ایران چیز دیگری بنظر می‌رسد.

حسن روحانی، رئیس جمهور توضیح می دهد که تحریم های جدید علیه۱۸ بانک ایرانی بخشی از تلاش عمدی آمریکا برای ایجاد کمبود مواد غذایی و دارویی در ایران است. این ادعایی است که رژیم تهران طی سالها انجام داده است - نه به این دلیل که شواهدی در مورد آن وجود دارد، بلکه به دلیل اینکه اغلب روزنامه نگاران غربی نتوانند علل واقعی شکایت در ایران را پوشش دهند و در عوض گفته های رژیم مبنی بر مقصر بودن تحریم ها را اتخاذ کنند.

بلومبرگ حتی قبل از اینکه روحانی آخرین ادعای خود را مطرح کند، مقاله ای را منتشر کرد به نام: طرح تحریم های ایالات متحده برای ایران، واردات دارو و غذا را به خطر می اندازد.

دلیل اصلی این  سادگی، ‌‌خوش باوری این است که ناظران غربی به ندرت به این واقعیت توجه می کنند که آنچه مقامات ارشد جمھوری اسلامی به مخاطبان داخلی خود می گویند، اغلب به طور کل متناقض پیام های در نظر گرفته شده برای استفاده خارج از کشور است.

سعید نمکی وزیر بهداشت بارها اظهار داشت که جمھوری اسلامی از نظر تأمین دارو به خوبی عمل می کند. در اوج اپیدمی کرونا، نمکی گفت: "اگرچه با توجه به تحریم ها مبارزه با ویروس کرونا دشوار است، اما از ابتدای [شیوع] تاکنون کمبود داروهای مورد نیاز برای درمان این بیماری را نداشته ایم ."

در حالی که رسانه های آمریکایی از آسیب احتمالی تحریم ها برای مراقبت های بهداشتی ایران در دسامبر سال گذشته خبر دادند، نمکی اعلام کرد که "علی رغم تلاش دشمن برای ایجاد بحران، امروز در زمینه درمان های پزشکی و دارویی کمبود قابل توجهی وجود ندارد." وی همچنین گفت که "کمبود دارو نسبت به سال گذشته کاهش یافته است" و ایران "ذخیره استراتژیک" دارو را به مدت هفت ماه ایجاد کرده است.

نمکی همچنین سال گذشته اظهار داشت که ایران۹۷ درصد در تولید دارو خودکفا است و قصد دارد به۱۰۰ درصد برسد. در واقع ، ایران حتی به کشورهای اروپا ، آفریقا و آسیای میانه دارو صادر می کند.


از برخی جهات، این نباید تعجب آور باشد، زیرا قوانین ایالات متحده تضمین می کند که تحریم های واشنگتن علیه ایران تجارت غذا یا دارو را متوقف نمی کند. داده های تجارت اروپا نشان می دهد که واردات دارو در ایران با وجود برقراری مجدد تحریم ها در سال۲۰۱۹ ثابت مانده است و مقامات رژیم مانند رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس اعتراف کرده اند که سازوکارهایی مانند توافق نامه تجارت بشردوستانه به سوئیس اجازه می دهد کالاهای بشردوستانه را وارد کند بدون اینکه تحریم های ایالات متحده مانع آن شود.

پس چرا هنوز کمبودهایی وجود دارد؟ نمکی به اعضای پارلمان ایران هشدار داد که شبکه های فاسد (قاچاق )دارو را در بازار سیاه می فروشند، داروها را در انبارها انباشته و داروهای جعلی توزیع می کنند.

وزیر بهداشت همچنین به "شبکه ای کاملاً پیچیده" در دولت ایران که مسئول فساد و سرقت سیستماتیک، از جمله احتکار "میلیون ها ماسک ضد ویروسی" است، حمله کرد.

چنین مشکلاتی بر تمام بخشهای اقتصاد ایران تأثیر می گذارد. در شاخص درک فساد شفافیت بین الملل ، ایران در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۴۶ قرار دارد. گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از نظر فساد ، پولشویی و تأمین مالی تروریسم ، ایران را "یک منطقه با ریسک بالا" می داند.

رئیس ستاد روحانی اعتراف کرد که بیش از یک میلیارد دلار اختصاص داده شده به واردات داروها و مواد ضروری به سادگی "ناپدید شده" است.

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک اظهار داشت:  " دولت بودجه برای داروهای شیمی درمانی ویژه را تأمین کرده است ، اما به جای آن یخ خشک و مواد نیروزا وارد شده است".

زمانی که مقامات جمھوری اسلامی مانند جواد ظریف وزیر امور خارجه تلاش می کنند برای لغو تحریم ها، تقصیر را به گردن غرب بیندازند رهبران ایالات متحده و اروپا باید این فساد مالی را زیر نظر داشته باشند .

جمھوری اسلامی می داند که از سوی جمعیتی که به اندازه کافی از رشوه خواری، ستم و عدم تحمل مذهبی برخوردار بوده است، با تهدیدی حیاتی روبرو است. برای سرکوب کردن قیام آبان در سال ۲۰۱۹، جمھوری اسلامی مجبور شد از نیرو و سرکوب شدیدی استفاده کند، که منجر به مرگ هزاران معترض شد. 

در این حین، قربانیان مرگ و میر از ویروس کرونا فقط به دلیل پوشش و بی کفایتی رژیم رو به افزایش است و بدتر می شود.