Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog
Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog

روحانی خطاب به مردم خوزستان: از راه قانونی عمل کنید


در پی یک هفته اعتراض مردم شهرهای مختلف خوزستان به بی‌آبی که در برخی شهرهای استان رنگ اعتراض سیاسی به خود گرفته، حسن روحانی،، روز پنج‌شنبه ۳۱ تیر، در یک مراسم افتتاح، به مردم این استان نصیحت کرد که «از راه قانونی عمل کنند».


او خطاب به مردم خوزستان گفت که «اگر مشکلی هست از راه قانونی عمل کنیم و نگذاریم دشمنان ما خوشحال شوند».



آقای روحانی دربارهٔ این «راه‌های قانونی» توضیحی ارائه نداد.


این توصیه در حالی مطرح می‌شود که اعتراضات شبانه مردم در شهرهای مختلف خوزستان در هفته گذشته با حضور یگان ویژه در شهرهای مختلف خوزستان و شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به صورت، به خشونت کشیده شد و تاکنون منابع غیررسمی از کشته شدن حداقل پنج نفر و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان خبر داده‌اند.


بنابراصل ۲۷ قانون اساسی «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است»، با این حال به مروز زمان لزوم دریافت مجوز از وزارت کشور برای برگزاری هرگونه تجمع، پیوست اجرای این اصل شد.


ادامه اعتراضات در خوزستان؛ آمریکا: گزارش‌ها درباره شلیک به معترضان را زیر نظر داریم



اعتراضات به بی‌آبی در تعدادی از شهرهای خوزستان در چهارشنبه ۳۰ تیرماه برای هفتمین شب پیاپی ادامه یافت.


از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه  اظهار داشته است، ایالات متحده گزارش‌ها در مورد شلیک به معترضان در خوزستان را زیر نظر دارد.





بنابر ویدئوهای و خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تظاهراتی در شهرهای اهواز، شادگان، سوسنگرد، مسجد سلیمان، الهایی، بهبهان و دزفول برگزار شده است.



این اعتراضات در حالی در شهرهای خوزستان برگزار شد که دادستانی این استان عصر چهارشنبه هشدار داد که با «ایجاد هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی و اخلال» در نظم عمومی قاطعانه مقابله می‌کند.


همزمان با تداوم اعتراضات درتعدادی از شهرهای خوزستان و خارج از این استان، گزارش‌هایی از اختلال و قطع اینترنت در شهرهایی که محور اعتراضات اخیر هستند، منتشر شده است.

اعتراضات شدید در چندین شهر شرق استان خوزستان؛ یکی از مأموران کشته شد


بر اساس گزارش‌ها، تظاهرات و اعتراض‌ها نسبت به بی‌آبی در خوزستان که از شش روز پیش در چندین شهر این استان آغاز شده اکنون به مناطق شرقی‌تر این استان سرایت کرده و اعتراضات شدید در شهرهای ایذه، بهبهان، دزفول و سوسنگرد رنگی سیاسی به خود گرفته است.


در همین حال، در ادامه تیراندازی مأموران به سوی معترضان که در روزهای اخیر قربانیانی به‌جا گذاشته، گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن یک جوان ۱۶ساله به نام محمد عبداللهی و جوانی دیگر به نام هادی بهمنی در ایذه نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این گزارش‌ها هنوز به طور مستقل قابل تأیید نیست.



از سوی دیگر فرماندار شهرستان بندر ماهشهر بامداد چهارشنبه ۳۰ تیر به خبرگزاری‌ها اظهار داشت که دو مأمور ناجا، در حال سرکوب اعتراضات که وی از آن با عنوان «پاکسازی» نام برده، در شهرک طالقانی ماهشهر «از بالای پشت بام هدف رگبار گلوله قرار گرفتند.»


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فریدون بندری گفت که شامگاه ۲۹ تیرماه، در این تیراندازی، یک مأمور یگان امداد نیروی انتظامی بندر ماهشهر کشته شده و مأمور دیگر از ناحیه پا مجروح شده است.


حریرچی شکست واکسیناسیون گسترده را تایید کرد؛ از مردم عذرخواهی می‌کنم


ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، بیان کرد که دولت این کشور نتوانست به وعده‌های خود درباره واکسیناسیون کرونا عمل کند. در ماه‌های گذشته شهروندان زیادی در رسانه‌های اجتماعی از قصور دولت در خرید واکسن‌‌های مطمئن و کندی واکسیناسیون انتقاد کرده‌اند.



حریرچی سه‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: «فارغ از اینکه چه میزان قصور و تقصیر وجود دارد و این قصور و تقصیر متوجه چه کسانی است، از اینکه نتوانستیم به وعده‌های داده شده درباره واکسیناسیون وسیع‌تر عمل کنیم از مردم عذرخواهی می‌کنم.»



پیش از این در واکنش به انتقادها از ناکارآمدی دولت در بحران کرونا در سیستان و بلوچستان، حسن روحانی واکسیناسیون کرونا در ایران را «وسیع» عنوان کرده بود.


همچنین سعید نمکی، وزیر بهداشت، بار دیگر با دفاع از کارنامه خود در زمینه مدیریت بحران کرونا اعلام کرده که وزارت بهداشت مسئول واردات واکسن نیست.


جمهوری اسلامی از ابتدا بر تولید واکسن داخلی کرونا تاکید داشته و رهبر جمهوری اسلامی نیز واردات واکسن‌های آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی را ممنوع اعلام کرد. با این حال، سرنوشت پروژه‌های تولید واکسن داخلی در هاله‌ای از ابهام است 

کشته شدن دو معترض در اعتراض‌های خوزستان؛ نماینده مجلس: بوی خون می‌آید


در همین زمان  با انتشار گزارش‌های وابسته به کشته شدن دو معترض خوزستانی توسط نیروهای امنیتی، محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند در مجلس، با اشاره به تشدید بحران آب در این استان نوشته است که «بوی خون و توطئه صوری» می‌آید.



او در توییتی که شامگاه شنبه، ۲۶ تیر منتشر کرده است، توضیح بیشتری درباره این عبارت نداده ولی گفته است که باید آب برای این مناطق رها شود تا «آتش را خاموش کند». مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان در مجلس هم گفته است «قضیه شوخی‌بردار» نیست و «دشمن دنبال اغتشاش» است.




در جریان تجمعات اعتراض‌های سه شب گذشته که در شهرهای مختلف استان خوزستان مانند اهواز، سوسنگرد، شادگان، شوش، شاوور و کرخه برگزار شده است، بنابر گزارش منابع حقوق بشری، حداقل دو نفر از معترضان توسط نیروهای امنیتی ایران کشته شده‌اند.


بنابر این گزارش‌ها، مصطفی نعیماوی، جوان ۳۰ ساله و قاسم خضیری، نوجوان ۱۷ ساله، دو معترضی هستند که بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داده‌اند.


پایگاه اطلاع رسانی حقوق بشر در ایران نوشته است که آقای خضیری «بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی مجروح شد» و در بیمارستان جان باخت.