Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog
Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog

‌ایران: این تحریم ها نیستند که باعث کمبود دارو می شوند ، بلکه باعث آن فساد است

در حالی که مقامات جمھوری اسلامی در غرب دوست دارند از طریق تحریم ها ترامپ را گناه کار و مقصر نشان بدهند، اما شرایط واقعی در ایران چیز دیگری بنظر می‌رسد.

حسن روحانی، رئیس جمهور توضیح می دهد که تحریم های جدید علیه۱۸ بانک ایرانی بخشی از تلاش عمدی آمریکا برای ایجاد کمبود مواد غذایی و دارویی در ایران است. این ادعایی است که رژیم تهران طی سالها انجام داده است - نه به این دلیل که شواهدی در مورد آن وجود دارد، بلکه به دلیل اینکه اغلب روزنامه نگاران غربی نتوانند علل واقعی شکایت در ایران را پوشش دهند و در عوض گفته های رژیم مبنی بر مقصر بودن تحریم ها را اتخاذ کنند.

بلومبرگ حتی قبل از اینکه روحانی آخرین ادعای خود را مطرح کند، مقاله ای را منتشر کرد به نام: طرح تحریم های ایالات متحده برای ایران، واردات دارو و غذا را به خطر می اندازد.

دلیل اصلی این  سادگی، ‌‌خوش باوری این است که ناظران غربی به ندرت به این واقعیت توجه می کنند که آنچه مقامات ارشد جمھوری اسلامی به مخاطبان داخلی خود می گویند، اغلب به طور کل متناقض پیام های در نظر گرفته شده برای استفاده خارج از کشور است.

سعید نمکی وزیر بهداشت بارها اظهار داشت که جمھوری اسلامی از نظر تأمین دارو به خوبی عمل می کند. در اوج اپیدمی کرونا، نمکی گفت: "اگرچه با توجه به تحریم ها مبارزه با ویروس کرونا دشوار است، اما از ابتدای [شیوع] تاکنون کمبود داروهای مورد نیاز برای درمان این بیماری را نداشته ایم ."

در حالی که رسانه های آمریکایی از آسیب احتمالی تحریم ها برای مراقبت های بهداشتی ایران در دسامبر سال گذشته خبر دادند، نمکی اعلام کرد که "علی رغم تلاش دشمن برای ایجاد بحران، امروز در زمینه درمان های پزشکی و دارویی کمبود قابل توجهی وجود ندارد." وی همچنین گفت که "کمبود دارو نسبت به سال گذشته کاهش یافته است" و ایران "ذخیره استراتژیک" دارو را به مدت هفت ماه ایجاد کرده است.

نمکی همچنین سال گذشته اظهار داشت که ایران۹۷ درصد در تولید دارو خودکفا است و قصد دارد به۱۰۰ درصد برسد. در واقع ، ایران حتی به کشورهای اروپا ، آفریقا و آسیای میانه دارو صادر می کند.


از برخی جهات، این نباید تعجب آور باشد، زیرا قوانین ایالات متحده تضمین می کند که تحریم های واشنگتن علیه ایران تجارت غذا یا دارو را متوقف نمی کند. داده های تجارت اروپا نشان می دهد که واردات دارو در ایران با وجود برقراری مجدد تحریم ها در سال۲۰۱۹ ثابت مانده است و مقامات رژیم مانند رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس اعتراف کرده اند که سازوکارهایی مانند توافق نامه تجارت بشردوستانه به سوئیس اجازه می دهد کالاهای بشردوستانه را وارد کند بدون اینکه تحریم های ایالات متحده مانع آن شود.

پس چرا هنوز کمبودهایی وجود دارد؟ نمکی به اعضای پارلمان ایران هشدار داد که شبکه های فاسد (قاچاق )دارو را در بازار سیاه می فروشند، داروها را در انبارها انباشته و داروهای جعلی توزیع می کنند.

وزیر بهداشت همچنین به "شبکه ای کاملاً پیچیده" در دولت ایران که مسئول فساد و سرقت سیستماتیک، از جمله احتکار "میلیون ها ماسک ضد ویروسی" است، حمله کرد.

چنین مشکلاتی بر تمام بخشهای اقتصاد ایران تأثیر می گذارد. در شاخص درک فساد شفافیت بین الملل ، ایران در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۴۶ قرار دارد. گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از نظر فساد ، پولشویی و تأمین مالی تروریسم ، ایران را "یک منطقه با ریسک بالا" می داند.

رئیس ستاد روحانی اعتراف کرد که بیش از یک میلیارد دلار اختصاص داده شده به واردات داروها و مواد ضروری به سادگی "ناپدید شده" است.

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک اظهار داشت:  " دولت بودجه برای داروهای شیمی درمانی ویژه را تأمین کرده است ، اما به جای آن یخ خشک و مواد نیروزا وارد شده است".

زمانی که مقامات جمھوری اسلامی مانند جواد ظریف وزیر امور خارجه تلاش می کنند برای لغو تحریم ها، تقصیر را به گردن غرب بیندازند رهبران ایالات متحده و اروپا باید این فساد مالی را زیر نظر داشته باشند .

جمھوری اسلامی می داند که از سوی جمعیتی که به اندازه کافی از رشوه خواری، ستم و عدم تحمل مذهبی برخوردار بوده است، با تهدیدی حیاتی روبرو است. برای سرکوب کردن قیام آبان در سال ۲۰۱۹، جمھوری اسلامی مجبور شد از نیرو و سرکوب شدیدی استفاده کند، که منجر به مرگ هزاران معترض شد. 

در این حین، قربانیان مرگ و میر از ویروس کرونا فقط به دلیل پوشش و بی کفایتی رژیم رو به افزایش است و بدتر می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد