Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog
Mahajran Irany

Mahajran Irany

personal blog

افغانستان و ایران: یک موقعیت برد-برد برای اسلام گرایان

در حالی که طالبان به پیروزی دونالد ترامپ امیدوار بودند ، جمهوری اسلامی به جو بایدن اعتماد کرد. در حال حاضر به نظر می رسد هر دو از نتیجه انتخابات سود خواهند برد.


تعداد کمی از سیاستمداران در سراسر جهان وجود داشتند که از پیروزی در انتخابات ترامپ خوشحال بودند. بعنوان مثال علاوه بر روسای جمهور روسیه و برزیل ، طالبان نیز شامل می شوند که اندکی قبل از انتخابات ابراز امیدواری می کردند:

"ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در مصاحبه تلفنی با سی بی اس نیوز گفت: ما معتقدیم که ترامپ در انتخابات آینده پیروز خواهد شد زیرا نشان داده است که سیاستمداری است که به همه وعده های بزرگی که به مردم آمریکا داده است عمل کرده است.


إیران وأفغانستان: مصالح مشترکة وقضایا عالقة | المعهد الدولی للدراسات  الإیرانیة


گرچه ممکن است او از چند نکته کوچک غافل شده باشد ، اما به قولهای بزرگتر عمل کرده است ، بنابراین احتمالاً مردم آمریکا که بارها و بارها فریب خورده اند ، بار دیگر به ترامپ برای اقدامات قاطع خود اعتماد خواهند کرد. "


ناامیدی در افغانستان چندان طولانی و بد نبود پس از شنیدن خبر خوب از واشنگتن : بیشتر نیروهای باقیمانده آمریکا باید قبل از کریسمس از افغانستان خارج شوند. این همان چیزی است که رئیس جمهور فعلی می خواهد ، حتی اگر مقامات برجسته ارتش و حتی وزیر دفاع تازه منصوب شده وی بار دیگر هشدار فوری نسبت به این مرحله صادر کرده باشند.


طالبان می توانند به آنچه برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری ترامپ امیدوار بودند ، برسند: عقب نشینی آمریکا بدون نیاز به امتیاز بیشتر ،حتی اگر وعده های داده شده توسط رزمندگان خدا ، همانطور که هر کودک در خیابانهای کابل می تواند به شما اطمینان دهد ، ارزش آن از کاغذی که بر روی آن نوشته شده کمتر است .


از طرف دیگر ، رقیب اسلام گرایان در تهران احتمالاً به پیروزی جو بایدن متکی و امیدوار بود ، که تحت رژیم جدید از تحریم های آمریکا ناله می کرد و امیدوار بود که دولت بایدن به توافق و‌معامله با ایران برگردد که دولت دموکرات قبلی در دوره اوباما مذاکره کرده بود.


تهران همچنین آرزو می کند که نیروهای آمریکایی بتوانند از سوریه و عراق ، دو کشوری که در حوزه نفوذ او هستند ، خارج شوند. ظاهراً ترامپ هنوز در ماههای آخر خود همان کاری را انجام می دهد که تهران فقط از دولت جدید ایالات متحده امیدوار بود ، زیرا نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه نیز قرار است امسال بیشتر کاهش یابد.


از نظر اسلام گرایان ، به نظر می رسد نتایج انتخابات ، حداقل در حال حاضر ، به یک وضعیت برد -برد رسیده است.


بازنده ها هم مشخص شده اند: همه کسانی که امیدوار بودند اگر اروپا کاملاً از منطقه خارج شود و میدان را به ترکیه ، روسیه و ایران بسپارد ،حداقل ایالات متحده آمریکا نیروی ضد حمله را  تشکیل خواهد داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد